• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Wie is de baas: de business of ICT?

06-10-2020
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail
Marcel Ederveen is met zijn ruim twintig jaar ervaring in de ICT-wereld een bekend gezicht. Zijn overtuiging: ICT laten werken in dienst van de business. En, vindt hij, je hoeft daarvoor niet altijd iets nieuws te implementeren, maar je kunt vaak de bestaande infrastructuur beter benutten. Marcel is eigenaar van MEcom Consulting en verbonden aan NiVo network architects. Marcel Ederveen info@mecom-consulting.nl

Wat een vraag zult u zeggen: natuurlijk is de business in the lead. In een gezonde klant/leverancier relatie komt de vraag van de business, en ICT levert. Of toch niet?

In 1986 leverde PTT Telecommunicatie het nieuwe telefoonsysteem Vox2100 (maximaal acht toestellen, vier buitenlijnen). Het was een mooie vervanger voor de LijnKiezer 10/4 (als je tenminste niet meer dan acht toestellen nodig had). Na een week belt de klant met een klacht. Met een LK10/4 kon je de klant onder de lijntoets laten parkeren tijdens het gesprek, naar een andere ruimte lopen en het gesprek op een ander toestel voortzetten door de juiste N-toets weer in te drukken. Dat kon met de Vox2100 niet meer. Dan moest je een collega vragen even vanaf dat toestel door te verbinden naar het toestel waar je naar toe gelopen was. Toch onhandig.

PVE

Tegenwoordig lijkt er zich iets vergelijkbaar voor te doen. Er worden programma’s van eisen opgesteld met eisen en wensen vanuit de business, waar de verschillende aanbieders hun aanbod op kunnen afstemmen. De klant weet bij aanvang niet welke leverancier en welk product als beste uit de bus zal komen.

Maar er zijn ook organisaties en bedrijven die de vrije hand daarin hebben. Ook die kunnen een programma van eisen opstellen en voornoemde methodiek hanteren, maar ze kunnen ook richting een leverancier of fabricaat schrijven. De aanbieders zijn inmiddels slim genoeg om dit te doorzien.

Er is nog een derde mogelijkheid. Omdat multi-channel communicatie kan worden ondersteund met unified communications-oplossingen, gaat de afdeling ICT zich steeds meer bemoeien met de keuze van leverancier en oplossing. Het gevolg: de telefonie-oplossing moet passen in die architectuur.

Tegenstelling

Hiermee lijkt een tegenstelling te ontstaan tussen het kamp business en vraaggestuurde pve’s’en het kamp ICT en beheer’ De afdeling ICT kan in de verleiding komen namens de business te kiezen voor de oplossing die ICT het beste past. Het kan leiden tot eenvoud van beheer, zonder naar de functionaliteit te kijken (want er komen alleen maar functionaliteiten bij). De specifieke eisen en wensen van de business dreigen dan van ondergeschikt belang te worden. En zeker met de coronacrisis heeft ICT een belangrijke positie gekregen/behouden bij de directie.

De vraag

De vraag: gaat ICT, gedreven vanuit architectuur, bepalen wat er aan communicatievoorzieningen komt of komt/blijft de business in the lead’ en wordt de oplossing afgestemd op de eisen en wensen? Overigens kan er vanuit de architectuurgedachte een prima oplossing worden geboden, laat daarover geen misverstand bestaan.

Gaat ICT in een demand-/supply-structuur de business ondersteunen? Of gaat ICT de business vertellen wat ze geleverd gaan krijgen? Krijgen we een vergelijkbare situatie als met de LK10/4 en Vox2100, of kennen we de lessen uit het verleden?

Tags: column

GerelateerdeBerichten

AFIBER-Jochem-de-Gruyter 3

Zomercolumn Jochem de Gruyter – AFIBER

2025/08/01
jelle sewan

Zomercolum Jelle de Bruijn – Sewan

2025/07/29
Volgend bericht
Veeam logo

Veeam neemt Kubernetes Backup & Discoveryspecialist Kasten over

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon